۲۵ آذر ۱۳۹۴
|
وقتی دختر شینا جایگزین تبلیغ چیپس و پفک می شود
وقتی دختر شینا جایگزین تبلیغ چیپس و پفک می شود
تلویزیون در یک حرکت قابل تحسین با استفاده از ابزار هنر به معرفی یک کتاب همت گماشت وچه خوب این حرکت جواب داد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خبرنگار پایگاه خبری فاروج در یادداشتی نوشت: در عصر سرد پاییز پا در کتابخانه عمومی شهر می گذارم، دنبال دلمشغولی هایم در قفسه های کتابخانه ام، درخواست کودکی توجهم را جلب می کند، خانم ببخشید کتاب دختر شینا رو دارید؟، این جمله بازهم تکرارمی شود از سوی دختر جوانی و... وقتی تلویزیون، در هجوم پیام های بازرگانی شامپو، مایع ظرف شویی، پفک و... جایی هم برای معرفی کتاب خالی می کند، چه خوب جواب می گیرد، معرفی کتاب آنهم در یک قالب زیبا، توجه کودک ونوجوانان شهرستان ما را که جلب کرده تا ببینند طعم این کتاب چیست که اینگونه از آن نام می برند. میزان کتاب خوانی در کشورمان طبق آمارهای رسمی پایین است. یکی از دلایل پایین بودن میزان مطالعه نبود فرهنگ مطالعه و برخوردار نبودن کتاب از فرصت‌های تبلیغاتی است. اخیراً هم شهرداری تهران در اقدامی پسندیده در ایستگاه‌های مترو با نصب پوسترهایی حاوی تبلیغات کتاب و مطالعه، به ترویج فرهنگ کتاب خوانی در بین مسافران زیر زمینی پرداخته است. مطالعه، نعمتی است که هم اکنون با بحران مواجه شده است. علی (ع) می‌فرمایند: «کسی که با کتاب آرامش می‌یابد هرگز آسایش از او سلب نمی‌شود». از این حدیث شریف اینگونه استنباط می‌شود که گاهی خواندن کتاب در حکم رفیق و همدلی مناسب به منظور رسیدن روح و روان به آرامش است. فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در جامعه ما به قدری حائز اهمیت است که رهبر عظیم‌الشأن انقلاب نیز در این مورد ایراد می‌فرمایند: کتاب خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی که یک واجب دینی است. جای خالی المان های شهری با موضع کتاب وکتابخوانی به گوشه وکنار شهر سر می زنم، در ودیوار، میدان ها، فضاهای فرهنگی و.... اما هرچه می جویم کمتر یابنده هستم. دنبال جمله ای می گردم که انگیزه ای شود برای جستجو، برای پیدا کردن یک کتاب و تکمیل آن جمله برای یافتن درک جدیدی از مسائل و... اما بازهم یابنده نیستم. شهر خالی از المان های مرتبط با موضوع کتاب وحتی در سطح نازل تر، نشان ونمادی از این پیام آور دانایی است. عبارت باید فرهنگ سازی شود تا سرانه مطالعه در کشور افزایش یابد وجملات کلیشه ای از این دست، را کم نشنیده ایم اما برای همان فرهنگ سازی هم کاری نکرده ایم، بخشی از فرهنگ سازی عادت دادن چشم به دیدن چیزها، عبارت، المان ها، تصاویر و... خوب است، وچه چیزی بهتر از معرفی دوستی که به گوشه انزوا خواندیمش وکاربردش شده است بخشی از دکور منزل شدن وانتخاب براساس رنگ، وقطر، آنهم متناسب با رنگ آمیزی منازلمان، که این بعد مساله، سهم این دوست خاموش را از ارتقا سطح فکری ودانش ما کم می کند. امروزه قیمت‌های بالا و در دسترس نبودن برخی کتب جزو اصلی‌ترین مشکل در امر کتاب خوانی به شمار می‌رود. پس می‌توان با در نظر گرفتن مکان‌ها یا معابری که عبور و مرور در آن زیاد است انواع کتاب‌ها را برای استفاده آزاد عموم در آن اماکن قرار داد تا بدین وسیله انگیزه و رغبت کتاب خوانی نیز مهیا شده و افزایش یابد واز سویی رسانه همه گیری مثل تلویزیون هم در این مسیر می تواند بسیار موثر عمل کند.