۲۴ فروردین ۱۳۹۴
|
روزهای خوش «کتاب» در رسانه ملی در راه است
روزهای خوش «کتاب» در رسانه ملی در راه است
تبلیغ تلویزیونی مسابقه «کتاب و زندگی» با محوریت کتاب «خانواده» چندی است از آنتن تلویزیونی که هر کالایی را تبلیغ می‌کند پخش می‌شود و این نوید روزهای خوش کتاب در رسانه ملی را می‌دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمع ناشران انقلاب اسلامی «منانشر» به نقل از فارس، در منزل نشسته بودم که تبلیغ تلویزیونی کتاب «خانواده» و مسابقه کتاب‌خوانی «من خانوده‌ام را دوست دارم» در حال پخش بود. من که تبلیغ را دیده بودم و از محتوای آن آگاهی داشتم از اعضای خانواده که پای تلویزیون نشسته بودند در مورد اینکه حدس بزنند این تبلیغ چه کالایی است سوال پرسیدم که پاسخ‌های قابل تأملی به من داده شد. نفر اول گفت تبلیغ پشمک است. نفر دوم در واکنش به این تبلیغ گفت که معرفی بانک است و نفر سوم گفت که این تبلیغ دستمال کاغذی است. و پاسخ‌هایی از این دست در واکنش به تبلیغ یک محصول فرهنگی ارائه شد. تبلیغات برای هر کالایی سبب خواهد شد تا مخاطب نسبت به آن آگاهی پیدا کند و احیانا شیوه تبلیغ می‌تواند در ایجاد گرایش به کالای مورد نظر موثر باشد. از همین رو رسانه‌ها نقش بسیاری در جهت دادن به انتخاب و حتی سلیقه مخاطب ایفا می‌کنند و در میزان استقبال به یک کالا موثر عمل می‌کند. حال تبلیغ تلویزیونی یک مسابقه کتاب‌خوانی نیز از همین قسم بوده و در شکل دادن به ذائقه مخاطب و گرایش آنها به سوی کتاب و مطالعه اقدامی قابل تقدیر از سوی رسانه ملی است. رویه رسانه ملی در معرفی کتاب که چندی است پیش گرفته شده اقدامی قابل تقدیر است. واکنشی که در مواجهه با تبلیغ مسابقه «کتاب و زندگی» ایجاد شد، نشان از این دارد که کتاب تا چه حد در میان خانواده‌ها و به طبع آن در جامعه غریب است. البته در ساخت این تبلیغ نباید از این نکته غافل ماند که از مؤلفه‌ها و گزاره‌هایی برای تولید این تبلیغ استفاده شده که در تبلیغ‌ کالاهای تجاری استفاده می‌شود و این هوشمندی برگزار کنندگان و کمیته اطلاع رسانی مسابقه «کتاب و زندگی» را می‌رساند. استفاده از نمادهای تبلیغات تجاری و همچنین موسیقی که در پیام‌های بازرگانی استفاده می‌شود در بیننده این حس را ایجاد می‌کند که قرار است تبلیغ یک محصول تجاری به نمایش در آید و همین مسئله به دیده شدن آن کمک مضاعفی می‌کند. با تمام این مسائل اما نباید از نقش اثر گذار رسانه ملی در معرفی و دیده شدن کتاب غفلت کرد. رسانه ملی که آنتن هر کالای تجاری (از با کیفیت تا بی‌کیفیت مانند کرم حلزون) بوده و همه فرصت برای تبلیغ محصولات خود دارند باید نسبت به کتاب توجه ویژه‌ای داشته باشد و نسبت به منویات رهبری در حوزه کتاب بیشتر دقت و جای خالی «کتاب» در دانشگاه عمومی را پر کند. پایان پیام/